Novoroční čočková polévka

31.12.2017

K Novému roku patří jídlo připravené z čočky. Prý nám přinese peníze. Zda tomu věřit, nechám na Vás. Věřte mi však, že čočka, pravidelně konzumovaná po celý rok, znamená velký přínos pro naše zdraví. Kromě bílkovin obsahuje čočka vysoký podíl železa, mědi, zinku, draslíku, hořčíku, chromu, vitamín B a kyselinu listovou. A to vše za pár korun a trochu práce v kuchyni. 

Čočka se pěstuje v několika variacích. Základním poznávacím znamením je její barva. Klasikou našeho podnebného pásma byla dlouhou dobu výhradně čočka zelená. V dnešní nabídce obchodů už běžně najdeme čočku červenou a při troše pátraní také žlutou, černou nebo hnedočervenou. Každá se hodí na něco jiného. My do naší novoroční polévky použily klasiku - čočku hnědou.

Ingredience: 1 lžíce másla/sádla, 1 cibule nadrobno nasekaná, 1 stroužek česneku nadrobno nasekaný, 50 g uzeného bůčku nakrájeného na kostky, 2 mrkve a 1 petržel očištěná a nakrájená na kolečka, 1,5 l zeleninového vývaru nebo vody, 250 g čočky (ideálně přes noc namočená), 3 ks bobkového listu, sůl, pepř

Na másle nebo tuku zpěníme nadrobno nakrájenou cibuli, po 2-3 minutách přidáme nasekaný česnek a tučné kousky uzeného bůčku a necháme trochu vyškvařit. Potom přidáme kousky mrkve a petržele, chvíli opečeme. Zalijeme vývarem nebo vodou. Přidáme dobře propláchnutou čočku, bobkový list, osolíme (1-2 lžičky soli, raději méně a dosolíme později) a opepříme. Necháme vařit 20 minut a přidáme libové kousky uzeného masa. Vaříme do změknutí čočky přibližně 30-40 minut.

TIP na zdravější variantu: uzený bůček nahraďte uzeným tempehem nebo tofu, které pokrájíte na kostky a v polévce jen prohřejete.

Na talíři dochucujeme octem (nejlépe UMEO octem) a podáváme s chlebem (nejlépe EAT-fit chlebem).

Do nového roku Vám přejeme DOBROU CHUŤ k jídlu, práci a hlavně k životu.

EAT-fit, ENJOY life!